Live streamen voor bedrijven

Niet alleen panda’s en otters zijn interessant. Live streaming kun je ook heel goed inzetten voor je bedrijf of merk. Door de directheid is de klant ‘er bij’. Hoe profiteer je als bedrijf van live streaming?

Doneren

Je biedt een interssante of inspirerende live stream aan en vraagt je bezoekers te doneren. Dit kan bijvoorbeeld weer bij de panda stream, maar ook het Glazen Huis van Serious Request is hier een voorbeeld van. Door live streaming creeer je betrokkenheid, geef je je fans een kijkje in ‘het leven van’ en creeer je een gunfactor, in de hoop dat mensen geld doneren.

Events

Met livestreamen kun je je kijkers echt meenemen in het hier en nu. Dat is heel goed te gebruiken bij events. Niet iedereen kan altijd naar je event komen, maar dat betekent niet dat mensen het compleet hoeven te missen. Tom Coronel laat je bijvoorbeeld de behind the scenes zien van zijn races, of zijn indoorkarting-event.

Je kunt ook talks en presentaties livestreamen om deze beschikbaar te maken voor een groter publiek.

Product launch

Lanceer je een nieuw product? Integreer dan een livestream, zodat je fans die niet direct aanwezig kunnen zijn, het toch kunnen meemaken. Zo kun je je launch openstellen voor een veel groter publiek.

Promoties en deals

Geef je klanten en fans een exclusieve promotie of deal via een livestream. Net als bij andere sociale netwerken, kun je op deze manier een groter publiek bouwen.

Live!

De bekendste streamingdiensten zijn Periscope en Meerkat. Download de app op je mobiele telefoon, koppel het met bijvoorbeeld je Twitteraccount, geef je uitzending een naam en je kan live!

Ook via Facebook kunnen bedrijven sinds december 2015 live streamen. Livestreams kunnen worden gemaakt met de Facebook-app voor iOS. Tijdens het streamen kan de filmer zien hoeveel mensen er meekijken en wat voor reacties er worden geplaatst. Na het beëindigen van de stream wordt de video geüpload naar de tijdlijn van de pagina.

Zo wordt jouw livestream gevonden

Het zou jammer zijn als je een heel verhaal houdt voor een publiek van 0, dus ten slotte een aantal tips voor de vindbaarheid van je livestream.

  • Kondig de livestream een aantal keren van tevoren aan op je andere socialmediakanalen.
  • Zet de Twitter-postknop ‘aan’, zodat je livestream meteen aangekondigd wordt op Twitter zodra je live bent.
  • Gebruik een pakkende titel met woorden waar veel op gezocht wordt.
  • Deel de link van je livestream op andere social media.
  • Zodra je livestream over is, hoeft het niet dood te zijn. Sla de video op, en zet ‘m op Facebook, YouTube – overal waar je wilt om je video levend te houden!

Tips voor Periscope

Een aantal praktische tips voordat je gaat daadwerkelijk gaat ‘scopen:

  • Wees persoonlijk. Dat kan bijna niet anders, met je mobieltje voor je neus is het al snel persoonlijk – maar wees vooral niet stijf. Wees niet een bedrijf of merk, maar wees jezelf.
  • Reageer op vragen en reacties. Dit is juist wat Periscope zo leuk maakt: alle reacties! Dus reageer daar meteen op. Je kunt ook zien wie er binnenkomen, die mensen kun je verwelkomen.
  • Speel in op hartjes. Bij Periscope kunnen kijkers aan jou laten merken dat ze je broadcast leuk vinden door een keer op het scherm te drukken. Dan zie jij een hartje verschijnen. Kijkers kunnen zoveel hartjes achterlaten als ze willen. Dat is erg handig voor jou, omdat je daar goed op kunt inspelen. Als kijkers het interessant en leuk vinden wat je op dat moment te zeggen hebt, laten ze het weten. Dan kun je daarop inspelen.
  • De zoekfunctie op Periscope is helaas op dit moment nog erg beperkt. Wel kun je op Twitter zoeken met de hashtag Periscope. Zoek bijvoorbeeld op ‘sail amsterdam’ in combinatie met #Periscope, dan kom je vanzelf een aantal livestreams tegen.

Bron: Frankwatching, Epicventure & nu.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s