Lekker kijken

Dutch Cowboys publiceerde begin 2015 een artikel met de vijf leukste livestreams van dat jaar. Het gaat met name om dieren of bekende plaatsen die je 24/7 kan volgen vanachter je scherm. Opvallend daaraan is hoe ogenschijnlijk onbenullig de gebeurtenissen zijn. Maar juist door het direct zien, het er bijna ‘zijn’ is de kracht ervan groot. Niet de gebeurtenis op zich maakt de nieuwswaarde groot, maar wel de timing ervan.

Aapjes kijken

Mensen kijken graag naar dieren. Staatsbosbeheer maakte het mogelijk om de vossen in Nederland te volgen via volgdevos.nl. Deze website is in 2014 maar liefst 1.573.714 keer bezocht. Het Vancouver Aquarium hing camera’s op bij de otters, pinguïns en kwallen. Je kan de dieren elk moment van de dag volgen. De website iPanda.com biedt pandaliefhebbers een kijkje in het leven van panda’s over de hele wereld.

Een kleine stap voor een mens

Altijd al een kijkje willen nemen op Times Square? Of ga je liever naar Tokio? Via Eartcam reis vanuit je eigen stoel naar verschillende beroemde plekken op de wereld. Via ISS Stream kun je een kijkje nemen aan boord van een ruimteschip en zelfs de bemanning horen praten.

Waarom live stream zo leuk is

Niet alleen de streams van panda’s of Times Square werken, ook voor bedrijven werkt live streamen.

Waarom het nu zo lekker relaxt is om naar live streaming te kijken, is verklaarbaar door een paar psychologische redenen:

  • Onze hersenen gebruiken gezichten en stemmen om reguliere informatie om te zetten in betekenisvolle en bruikbare informatie.
  • Video, en dan vooral livestreamen, is de meest persoonlijke manier om wat van jezelf te laten zien op internet. Je kunt je niet verstoppen achter Photoshop of een lap tekst.
  • De directheid van het medium en interactie voegen onvoorspelbare en aandachttrekkende elementen toe die nergens anders te vinden zijn.

Livestreamen heeft een steeds grotere impact op digitale marketing. Het scheelt tijd en geld in vergelijking met het van te voren maken van een grote film en door livestreamingdiensten als Meerkat en Periscope is het heel easy om je klanten mee te laten kijken bij een belangrijke gebeurtenis.

Met livestreamen kun je je kijkers echt meenemen in het hier en nu. Dat is heel goed te gebruiken bij events. Niet iedereen kan altijd naar je event komen, maar dat betekent niet dat mensen het compleet hoeven te missen.

Bron: Dutch Cowboys & Frankwatching

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s