Virtual reality shoppen wordt de trend

Uit berichten van Oculus en Samsung blijkt dat, tegen de verwachting van analisten in, de consumenten niet zozeer virtuele games spelen, maar met name gecharmeerd zijn van de experiences. In deze categorie vallen onder andere virtuele video’s (cinematic vr) en op foto-gebaseerde virtuele tours. De content varieert van journalistieke producties en entertainment tot en met reisbestemmingen en virtuele woningbezichtigingen.

De sleutelwoorden van een virtuele ervaring

Er is geen twijfel of virtual reality experiences daadwerkelijk iets toevoegen ten opzichte van traditionele media zoals het world wide web.  VR kan worden samengevat met de sleutelwoorden ‘aanwezigheid’ en ‘emotionele impact’; het gevoel daadwerkelijk aanwezig te zijn ín deze ervaring. En doordat de virtuele bril je afsluit van het hier en nu, is de impact op de consument vele malen krachtiger dan ieder traditioneel medium, zoals televisie en een bioscoopfilm, ooit voor elkaar heeft gekregen.

‘Doordat de virtuele bril je afsluit van het hier en nu, is de impact op de consument vele malen krachtiger dan ieder traditioneel medium, zoals het televisie en een bioscoopfilm, ooit voor elkaar heeft gekregen’

Virtueel shoppen kan het beste van webwinkels en virtual reality combineren. Snelle vindbaarheid en een groot assortiment, gecombineerd met de impactvolle productbeleving van virtual reality. Deze productbeleving kan nu al worden aangeboden middels 360-graden 3D-productfotografie, audio en 360-graden video. Zoals makelaars hun woningen al aanbieden voor virtuele woningbezichtiging, zo kunnen webwinkels de eerste stappen zetten in de virtuele realiteit om zo een nog betere ervaring met digitale informatie aan te bieden. De gedachte is: als het je lukt om de consument emotioneel te raken, dan is de stap voor de consument om tot aankoop over te gaan nog maar klein. Deze gedachte is van alle tijden, maar met virtual reality is nu een marketingtool beschikbaar gekomen die dit beter kan invullen dan ooit tevoren.

‘Als het je lukt om de consument emotioneel te raken, dan is de stap voor de consument om tot aankoop over te gaan nog maar klein’

Voorbeelden

De mogelijkheden van virtual reality en shoppen zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan een auto kopen. Je configureert de auto en waant jezelf in de auto, rondom. Bij winkelen ‘creëert’ de winkelier een virtuele wereld waar de klant tussen de schappen doorloopt en spullen kan pakken en zelfs passen. Deze klant maakt éénmalig een profiel aan bij zijn favoriete online kledingwinkel, met maten en profielfoto van zichzelf. Daarna kan de klant met de uitgekozen artikelen ‘voor de spiegel gaan staan’ om te kijken hoe het staat. Deze kijkt naar beneden of over zijn schouder. Virtual reality shopping is een enorme kans voor de verkoop. In het laatste voorbeeld zal het virtueel passen voor extra omzet zorgen maar ook een enorme besparing op de retour kosten.

De Engelse omni-channel retailer en supermarkt Tesco is al aan het testen met de mogelijkheden van virtual reality en shopping.

Er zijn ook enkele andere bekende retailers die de eerste experimenten met virtual reality al hebben uitgevoerd.Deze beperken zich echter meestal tot het verder vergroten van een merkimago met virtuele video. Media-Saturn, in Nederland bekend van MediaMarkt, gaat een stapje verder en opent in Duitse binnensteden kleine winkels waar klanten virtueel kunnen shoppen in het gigantische assortiment keukenapparatuur. Een assortiment dat op de kleine winkeloppervlakte in fysieke vorm niet kan worden tentoongesteld en waar virtual reality een uitkomst biedt.

Saturn & virtual reality

Een kleine centrum vestiging van het MediaMarkt-concern, waarin virtual reality actief wordt ingezet in de verkoop van producten. Foto: Einkaufserlebnis Trier.

Audi

Audi zet de Oculus Rift 3D headset in voor de verkoop van haar nieuwe auto’s. Audi noemt dit de Audi VR Experience en laat kopers op deze manier hun auto’s beleven voordat de auto daadwerkelijk opgeleverd kan worden. De virtual reality headset plaatst de potentiële koper in en om de auto waarbij ze de door hun gewenste configuratie helemaal kunnen bekijken. Daarbij gaat het niet alleen om de kleur van de auto en de bekleding, maar ook de infotainment opties. Een headset met flinke drivers, zorgt voor de bijbehorende geluidseffecten wanneer portieren worden geopend en gesloten.

Fysieke retailers kunnen dus met bepaalde tools virtual reality inzetten om zo een shopping experience bieden die webshops niet hebben. Magische spiegels, virtueel kleding passen, beacons en in-store analytics zijn vier van die handige hulpmiddelen. Een shopper die via beacons een aanbieding ontvangt op zijn smartphone is bijvoorbeeld een stuk meer geneigd om een aankoop te doen en bijna driekwart van de retailers wil binnen vijf jaar klanten kunnen herkennen als ze binnenkomen. Meer voorspellingen over virtual reality op de winkelvloer staan in deze infographic die Samsung met Forbes opstelde:

The future of retail.jpg

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s