Het gebruik van Instagrammarketing

Instagrammarketing combineert het gebruik van ambassadeurs en het gebruik van tevreden klanten en voegt daar social media aan toe. Dit is een succesvolle communicatie-mengelmoes. Over het algemeen zie je twee typen Instagrammarketing: het gebruik van bekende Instagramgebruikers en het gebruik van populaire Instagramgebruikers. De eerste groep lijkt het meeste op de ambassadeurs die eerder beschreven werden. Groot verschil is echter dat de bekende personen commerciële merken promoten, en dus niet een goed doel. De tweede groep bestaat veelal uit personen waarbij Instagram een bron van inkomen is. Soms gaat het om het Instagramaccount an sich, of het is ondersteunend bij een blog of website. Ook bij deze groep worden commerciële merken gepromoot.

Instagrammarketing door bekende personen

Mensen – of moet ik zeggen: vrouwen – zijn al sinds mensenheugenis geïnteresseerd in het wel en wee van bekende personen. De Story en Privé vlogen over de toonbank, met de komst van het internet konden roddels nog sneller verspreid worden. Met de komst van social media zijn het de celebrity’s zelf, die graag hun leven delen. En er zijn genoeg mensen die daar in geïnteresseerd zijn, het hebben van 900.000 volgers is geen uitzondering. Zangeres Taylor Swift was in 2015 de meest gevolgde Instagramgebruiker met maar liefst 45,522,135 gebruikers. Het is dus niet meer dan logisch dat bedrijven via de Instagramaccounts van deze celebs willen worden aangeprezen.

In de eerste blogpost over dit onderwerp haalde ik al aan dat je een tip van de buurvrouw eerder gelooft dat een reclame. Hetzelfde geldt voor bekende personen: als jij he-le-maal fan bent van Beyoncé, en zij plaatst een foto van haar roodgelakte nagels op Instagram, dan wil jij dat ook! Bedrijven willen op zo’n moment natuurlijk graag dan hun merk vernoemd wordt. Beyoncé plaatst – voor een behoorlijk bedrag – bij de foto dat ze nagellak van het merk MAC draagt, en dat deze ontzettend goed bevalt. Hieronder zie je nog een voorbeeld, deze keer van Nazanin Mandi. Zij is model, actrice en tevens vriendin van de bekende R&B-zanger Miguel. Op dit moment heeft ze ruim 800.000 volgers. In onderstaande post prijst zij het merk Carols Daughter aan: haar nieuwe favoriet. Deze foto was goed voor 12.000 likes, en vast nog een flink aantal meer views. Wedden dat die crème goed verkocht is?

2.PNG

Bekende Instagram-gebruikers

Om bekend te zijn hoef je niet persé een acteur, zangeres of top-atleet te zijn. Bekend worden kan ook met Instagram. Doe het met grappige filmpjes, een aparte levensstijl, een enorme passie voor koken… Noem het maar op. Als je het slim speelt, zullen veel mensen je volgen. En op de invloed die je dan hebt, komen bedrijven af.

Neem bijvoorbeeld Daisy van het blog I Love Health. Op dit blog schrijft zij over lifestyle, sport en eten. Dit bleek zo’n succes dat ze zelfs een boek heeft uitgebracht. Haar blog wordt ondersteund door haar Instagramaccount, waar geregeld gerechten voorbij komen. Ideaal voor een voedingsproducent zoals Bonduelle. Zij maakt een lekkere soep met de linzen van Bonduelle, en die wil jij ook wel maken. Grote kans dat je de bonen van Bonduelle koopt, zodra je in de supermarkt staat. Zeker als je je herinnerd dat Daisy op haar blog heeft geplaatst hoe goed deze bonen van Bonduelle voor je zijn… Guess what? Bonduelle greep deze kans.

3.PNG

Betrouwbaarder door Instagram

Door via Instagram reclame te maken, is de kans een stuk groter dat je als bedrijf wordt opgemerkt. Een reclame op de televisie zap je snel voorbij en een reclame in een tijdschrift blader je langs. Maar als de reclame deel uit maakt van dingen die je wil lezen of zien, zal het bedrijf ook opvallen. Dit zie je overigens niet alleen op Instagram, maar ook de sluikreclame’s in GTST zijn hier een voorbeeld van. Dat iemand een Snickers eet, is heus geen toeval!

Instagrammarketing verhoogd niet alleen de kans dat een bedrijf gezien wordt, maar doordat de boodschap via iemand gaat die de gebruiker vertrouwd, zal de boodschap ook als betrouwbaar worden gezien. Hierdoor neemt de kans op een aankoop met rasse schreden toe.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s