Virtual reality vandaag de dag

In mijn vorige blog heb ik verteld over wat virtual reality precies inhoudt en de geschiedenis hiervan. In deze blog ga in dieper in over de toepassingen van VR in de praktijk en waarom het uitgroeit tot een communicatietrend.

Sinds de falende gamesystemen van de jaren tachtig en negentig en de hype van 3D films is de techniek verder gegroeid en staat virtual reality op het punt echt door te breken. Trendwatchers zeggen dat we aan de vooravond staan van de grootschalige intrede van een nieuw medium. Een medium dat kan worden toegevoegd aan het historische lijstje drukwerk, film, radio, televisie en het world wide web.

De snelle voortgang die momenteel gemaakt wordt is vooral te danken aan de verbeteringen van een aantal technieken. Belangrijkste is het terugdringen van motion sickness, oftewel wagenziekte. Vroegere apparaten kende een zeer hoge latency. Dit is de reactietijd van het beeld op de bewegingen van het hoofd. Dus de vertraging van het bewegen van je je hoofd en het meebewegen van de camera. Hoe hoger de latency des te lager de reactietijd waardoor je lichaam moeite heeft om het beeld bij te houden.

Mobiele virtual reality

Voor minder dan 100 euro beschik je over een Gear VR-bril van Samsung, die een overtuigende virtual reality ervaring biedt in combinatie met een smartphone. Miljoenen mensen hebben al een Google cardboard-bril, van karton of een degelijke kunststof-versie, die verassend goed werkt voor kortdurende belevingen in virtual reality. Terwijl vele wachten op de Oculus Rift of HTC Vive, doet ondertussen de virtual reality via smartphone massaal zijn intrede bij consumenten. Kortom de drempel voor het aanschaffen van een VR-bril is laag door de lage kosten, in tegenstelling tot voorgaande jaren. Ook zijn er nu veel alternatieven naast de Ocolus Rift die breed beschikbaar zijn.

Toepassingen van virtual reality

De mogelijkheden van VR zijn eindeloos en enkel beperkt door fantasie en technische mogelijkheden. De meest voor de hand liggende toepassing zijn games maar de virtuele wereld wordt ook aantrekkelijk voor bedrijven, muzikanten, therapeuten en de Retail branche. In de Retail branche liggen echt kansen die ik in mijn laatste blog uitgebreid uitleg.

Bekende toepassingen

Velen kennen de spelletjes die gespeeld kunnen worden met een virtuele bril, voornamelijk first person view shooters. Tegenwoordig worden er steeds meer virtual reality toepassingen buiten de wereld van games ontwikkeld, zoals digitale bouwtekeningen voor allerlei soorten infrastructuren. Het menselijk brein draait op hoog vermogen als het gaat om de voorstelling van 3D, met name als het dynamisch wordt. Denk hierbij aan het plaatsen van een booreiland op de zeebodem, waarbij allerlei kabels en gereedschappen in 3D ruimte moeten bewegen, onder invloeden van zeegang, stroming en gestuurde bewegingen. Dankzij 3D visualisaties worden makkelijker inzichten verkregen, waardoor fouten voorkomen kunnen worden.

Virtual reality is op oneindig veel manieren in te zetten. Denk aan bijvoorbeeld het bezichtigen van virtuele huizen of panden die te koop staan, het trainen van evacuaties bij brand en het samenwerken van een team mariniers in een gevechtssimulatie. Door gebruik te maken van virtual reality ontstaan unieke mogelijkheden die eindeloos herhaald kunnen worden. In de geestelijke gezondheidszorg wordt gebruikt gemaakt van virtual reality voor het aanwakkeren van situaties die bijvoorbeeld angst als reactie opwekken. Patiënten worden virtueel in voor hen beangstigende situaties geplaatst, om op deze manier te leren met hun angsten om te gaan. De voetbalwereld ontdekt eveneens de mogelijkheden, bijvoorbeeld het ‘virtualiseren’ van spelsituaties en hier lering uit te trekken. Door de vertaling van een echte spelsituatie in virtual reality, kan deze vanuit verschillende invalshoeken worden geanalyseerd op een manier die anders niet mogelijk is.

Lees hier meer over virtual reality shopping.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s