Introductie Instagrammarketing

Dit trendrapport gaat over de opkomst van Instagrammarketing. Instagram heeft miljoenen gebruikers, en is dus een ideale plek om je merk te promoten. Waar eerst reclame’s werden gebruikt, worden nu Instagramgebruikers met veel volgers ingezet om een merk te promoten. Maar we beginnen bij het begin: ambassadeursmarketing.

Ambassadeursmarketing

UNICEF? Claudia de Breij. War Child? Marco Borsato. Hulphond Nederland? Anky van Grunsven. Nationale Postcode Loterij? Nicolette van Dam. En zo kan je nog wel even doorgaan. Ieder goed doel lijkt wel één of meerdere ambassadeurs te hebben. Dat is ook niet zo gek, want als jij iemand sympathiek vind, neem je sneller iets van hem aan. Dat kan zo zijn als je vriendelijke buurman je zonnepanelen aanraad, maar ook als Marco Borsato om een donatie aan War Child vraagt.

Veel goede doelen willen graag een bekend persoon als ‘gezicht’ van hun fonds. Andersom willen bekende personen graag het gezicht van een goed doel zijn, omdat hen dit bekendheid en een goede naam oplevert. Daarnaast zijn er organisaties die klanten als ambassadeurs gebruiken. Hierbij worden positieve ervaringen van klanten gebruikt als promotiemateriaal voor een organisatie. Dit kan een review op de Facebookpagina van een mediabureau zijn of goede beoordeling voor een restaurant op Iens.nl. Ook organisaties promoten producten, denk maar eens aan de beoordelingen van bijvoorbeeld de Volkskrant of de Libelle die achterop het nieuwste boek van Esther Verhoef staan.

Waarom bekende personen

De reden waarom organisaties voor een bekend persoon als ambassadeur kiezen is dat zij veel publiciteit krijgen en gemakkelijker dingen voor elkaar krijgen. In de praktijk blijkt dat een samenwerking tussen een goed doel en een bekend persoon vooral voor deze persoon goed uit te pakken. Het levert hen meer bekendheid op, waardoor zij meer werk kunnen krijgen. Maar consumenten kunnen vaak de bekende persoon niet koppelen aan het goede doel. Uit onderzoek van NCDO blijkt dat Nederlandse consumenten de link tussen een bepaalde BN’er en een goed doel niet kunnen leggen. Daarnaast geeft ruim driekwart van de ondervraagden aan het (helemaal) niet eens te zijn met de stelling “Ik zou eerder een goed doel steunen waar een leuke bekende Nederlander aan verbonden is dan een doel waarbij dat niet het geval is.”

Klanten als ambassadeurs

En hoe zit dat dan met het inzetten van klanten als ambassadeurs? Uit onderzoek is gebleken dat 70 tot 90% van de omzet van bestaande klanten komt. Ga maar eens bij jezelf na. Hoe vaak kom jij terug bij dezelfde winkel? Als je een goede ervaring met een bedrijf hebt vertel je dit aan anderen, en kom je vaker terug. Als je weet dat het brood van de Jumbo lekkerder is dan die van de Albert Heijn is de kans groot dat je je brood voortaan bij de Jumbo koopt. Maar als een vriendin verteld over het geweldige brood bij de Spar, zal je dit brood ook eens gaan kopen. Uiteindelijk draait het om vertrouwen. Dit is belangrijker dan bijvoorbeeld de bedrijfsgrootte of het imago. Vertrouwen ontstaat door kwaliteit, en dat verkoopt zichzelf.

Het inzetten van klanten als ambassadeurs is een goedkope manier van marketing. Het vraagt niet veel van de consument, en ook niet van het bedrijf. Een klant wil graag een positieve review schrijven, en een bedrijf kan deze gemakkelijk delen op verschillende kanalen. Een klant als ambassadeur wordt als betrouwbaar ervaren omdat deze persoon geen ander belang heeft. Daarnaast is het iemand waarmee je je als consument kan identificeren.

Bron: Supportmarketing, Digital Contentmarketing & Reframing the message?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s