Alles over virtual reality

Virtual Reality. De laatste tijd een veel gehoorde term. Vaak gaat het om een toepassing bij games of entertainment. Maar wat is er bekend over virtual reality en de Retail branche? In dit trendrapport ga ik dieper in over de geschiedenis en eigenschappen van virtual reality. Afsluitend richt ik me op de toekomst van virtual reality shopping.

Wat is virtual reality?

Eerst even terug naar de basis: wat is virtual reality precies? virtual reality (VR) is een computer gesimuleerde omgeving waar gebruikers worden ondergedompeld in levensechte ervaring. De zintuigen zicht en gehoor worden geprikkeld op een wijze waardoor de gebruiker denkt dat hij werkelijk onderdeel is van de omgeving. In de toekomst verwacht men dat zintuigen zoals reuk en tast tevens virtueel geprikkeld worden.

Geschiedenis virtual reality

Het concept virtual reality kent een lange geschiedenis met vallen en opstaan. Zo werd het eerste virtual reality bril systeem in de jaren 30 al ontwikkeld en heette Pygmalion’s Spectacles. De bril was bedoeld om holografische afbeeldingen op te nemen van fictieve scenario’s, waarbij gevoel en reuk was opgenomen. Het werkelijk betreden van een virtuele omgeving was echter een droom die gehinderd werd door technische beperkingen. In de jaren negentig gedurende de opkomst van videogames werd het concept nieuwe leven ingeblazen. Zo introduceerde Sega de VR-1 motion simulator. Het apparaat was in staat bewegingen van het hoofd te registeren en beelden een stereoscopisch 3D weer te geven.  Dit is een techniek waarbij elk oog een verschillend beeld krijgt te zien waardoor de illusie van diepte wordt gecreëerd. Bekende voorbeelden hiervan zijn de rood-groene bril en de wat moderne polaroidstereobrillen. Nintendo was een pionier binnen het de gamewereld en bracht in 1995 de Virtual Boy uit. Dit was de eerste draagbare virtual reality game ervaring. Het apparaat werd echter geen succes door de hoge prijs, het discomfort tijdens het spelen en slechte marketing. Een compleet overzicht van de  geschiedenis van virtual reality vind je hier.

Oculus Rift en andere devices

Oculus is één van de bekendste bedrijven op het gebied van virtual reality; de Oculus Rift. De Oculus Rift is een soort skibril met dubbel scherm aan de binnenkant, waardoor de gebruiker een virtuele wereld in 3D kan binnenstappen én bewegen. Want de bril bevat ‘headtracking’, sensoren die de bewegingen van het hoofd meten, waardoor de software de 3D wereld kan projecteren alsof je er echt in staat. De kijkhoek hierbij is met 110 graden groot genoeg om de randen van de projectie niet meer waar te nemen. Mensen hoeven het apparaat alleen maar aan de computer aan te sluiten, de bril op te zetten en dan bevinden ze zich in een levensechte virtuele omgeving. Deze video, waarin een vader een virtueel ritje in een achtbaan maakt, laat dat goed zien. De kabels die hiervoor nodig zijn zorgen wel voor minder mobiliteit.

Een Google Glass en Microsoft Hololens, maar ook apps zoals Layar en Aurasma voegen digitale informatie en interactiemogelijkheden toe aan de echte wereld. Met deze technologieën, zoals Layar op je smartphone, richt je de camera van je telefoon in een straat en zie je welke huizen te koop staan of welke kant je op moet om bij de kapper te komen. Maar ook smart objects kunnen aangeven hoe zij bediend willen worden, met bijvoorbeeld de eigen handbeweging als afstandsbediening: licht aan- uit- lichter, donkerder, kleur, openen en sluiten van een deur en ontelbaar andere toepassingsmogelijkheden.

Oculus Rift

In mijn volgende blog lees je meer over de toepassingen van virtual reality.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s