De toekomst van Instagrammarketing

Een trend wordt in de van Dale omschreven als ‘ontwikkelingslijn; neiging, richting’. Een trend is dus niet iets wat vast staat of een voorbestemd einde heeft. In welke richting deze trend zich gaat ontwikkelen is dan ook niet met zekerheid te zeggen. Maar het is een feit dat Instagram een opmars aan het maken is: het is de snelste groeier binnen social media. In 2015 maakte de helft van de Nederlandse jongeren gebruik van Instagram, en dit is alleen maar blijven stijgen. Daarbij laat de foto-app de Facebook en Twitter beteuterd achter zich. Op deze kanalen loopt het aantal gebruikers namelijk sterk terug.

Het hoge aantal gebruikers zal de trend van Instagrammarketing ten goede komen. Maar door de jaren heen hebben we flink wat populaire social media zien floreren waarna zij desastreus ten onder gingen. Omdat Instagrammarketing valt of staat met de populariteit van Instagram, is haar toekomst niet helemaal zeker. Wat daarbij niet helpt is de introductie van reclames op Instagram. Vanaf 1 oktober 2015 komen er verschillende reclames voorbij in de tijdlijn van een Instagramgebruiker. Dat dit niet altijd even goed valt, bleek bij de launch. Hieronder een screenshot van een aantal reacties op de allereerste Instagramreclame.

Hellmanns

Instagrammarketing kan alleen effectief blijven als de gebruikers van Instagram niet ‘reclameziek’ worden. Nu Instagram betaalde reclames (zoals hierboven) gaat plaatsen, zijn accounts die ‘sluikreclame’ maken misschien te veel. Dit resulteert in het unfollowen van Instagramgebruikers die reclame maken, en in het slechtste geval tot de leegloop van Instagram.

Over het algemeen in het perspectief echter rooskleurig. Het aantal gebruikers van Instagram neemt alleen maar toe. In 2015 waren er overal ter wereld 400 miljoen gebruikers die minstens eens per maand gebruik maakte van de app. Daarnaast is Instagram snel gegroeid van een app die alleen voor iOS beschikbaar was, naar een app die ook op Android draait en zelfs een website heeft. Dit leverde een fiks aantal nieuwe gebruikers op. Het merendeel van de gebruikers zijn onder de 35 jaar oud, en het aantal mannen en vrouwen is gelijk verdeeld. Dit bied perspectief voor bedrijven die zich richten op jonge mensen. Het is een makkelijke en relatief goedkope manier om de doelgroep te bereiken. Daarnaast gebruik je de invloed die een bekend persoon of bekende Instagramgebruiker heeft om je product of bedrijf te ondersteunen. Een win-win. Tenminste, als Instagram de leegloop à la Hyves en Twitter weet te voorkomen.

Bronnen: Marketingmed, Marketingfacts & Expandedramblings

Advertenties