Probleembeschrijving

Communicatieprofessionals willen namens het bedrijf waarvoor ze werken vaak graag via de media communiceren. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst, maar het kan ook zijn dat er een reactie moet komen op een (foutief of schadelijk) bericht of gerucht over het bedrijf waarvoor ze werken. Wellicht moet er een discussie volgen met de doelgroep van de organisatie om meningen te peilen en voorkeuren te ontdekken.

In voorafgaande jaren binnen bedrijfscommunicatie is inmiddels duidelijk geworden hoe traditionele mediakanalen en nieuwe mediakanalen daarbij ingezet kunnen worden. Maar juist in het communicatievak is het essentieel op de hoogte te blijven van de laatste trends. Volgens de Van Dale is een trend, in deze context, het beste te omschrijven als ‘een ontwikkeling in een bepaalde richting, een neiging’.

Wanneer het gaat om een ontwikkeling op het gebied van mode, muziek, techniek of taalgebruik begrijpen we direct wat er wordt bedoeld. Maar wanneer is iets een communicatietrend? Een voorbeeld: wanneer telecomaanbieders besluiten Twitter in te zetten bij het beantwoorden van vragen van klanten is dat een trend. Niet omdat Twitter zo nieuw is, of het gebruik van sociale media onder klanten, maar omdat het op een nieuwe manier wordt ingezet binnen de externe bedrijfscommunicatie.

Maar wat is dan de Ice Bucket Challenge van de Amerikaanse ALS Association? Een succesvolle viral die een hype werd, of is er hier sprake van een trend?

Het is als communicatieprofessional belangrijk de laatste ontwikkelingen snel te doorgronden én strategisch in te zetten in het belang van de opdrachtgever/werkgever. Daarom zijn wij, Carlinda, Evi, Jet en Maartje, op zoek gegaan naar de laatste communicatietrends. Ook hebben we onderzocht hoe de (nieuwe) mediakanalen strategisch in te zetten zijn bij bedrijfscommunicatie. Met liefde hebben we deze bevindingen mogen delen op onze blog, de Meerkatjes. Lees en huiver.